Načítání webu

Zdeněk Nytra

Senátor

Zdeněk Nytra

zprávy ze Senátu

Já v médiích
Obchod se strachem a legislativní nepořádek

Obchod se strachem a legislativní nepořádek

16.2.2018

12. schůze/15.2./Senátu byla úplným jednacím maratonem: skončila podle protokolu ve 21. 33,trvala tedy 12, 5 hodiny!

 Po vystoupení premiéra Babiše jsme se zabývali tzv. Obecným nařízením o ochraně osobních údajů (GDPR). Předseda našeho klubu Miloš Vystrčil k tomu řekl:

Není k dispozici prováděcí legislativa, kterou by se obce, podnikatelé a další subjekty měly od 25. května, tedy od data účinnosti GDPR, řídit. Byl dán prostor obchodu se strachem, kdy tyto subjekty si kvůli obavám z dopadů nařízení objednávají různé analýzy od soukromých firem, které se zaštiťují certifikacemi, které však s ohledem na neexistenci příslušného zákona ani certifikačního místa nemohly získat. Za velký problém považujeme i to, že není k dispozici ani nějaký informační portál, kde by se obce dozvěděly, jak postupovat v konkrétních situacích, kdy dochází ke shromažďování osobních údajů, jako jsou například různé společenské akce, vítání občánků, sportovní utkání a podobně, které budou GDPR také podléhat.“ 

Směrnice EU o ochraně osobních údajů (GDPR), umožňuje stanovit sankce až do 20 milionů eur ( 540 milionů Kč). Ministerstvo vnitra  počítá pro úřady  se sankcemi do deseti milionů Kč. Pokuta za porušení zákazu zveřejňování osobních údajů má zůstat maximálně na pěti milionech Kč.  Ministr vnitra Metnar k tomu řekl: „Pokuty musí být vždy přiměřené s tím, že dolní sazba pokuty přitom zcela jistě bude nulová. 

Podle kolegy  Kubery je GDPR největší byznys po globálním oteplování vzhledem ke službám na školení, za která obce platí soukromým firmám. Jde o statisícové až milionové částky.

Projednali jsme také senátní novelu přestupkového zákona, která do právního řádu navrací sankci zákazu pobytu za opakované narušování veřejného pořádku a další přestupky. Klub ODS tuto normu podpořil, neboť tato sankce se v minulosti ukázala jako účinná a současný návrh byl dopracován tak, že vyšel vstříc všem zásadním výhradám, které vůči němu byly vzneseny. „Oproti původnímu návrhu se maximální délka zákazu pobytu zkracuje ze šesti měsíců na tři a nemůže být uplatněn proti lidem, kteří mají v daném místě trvalé bydliště nebo zde reálně bydlí, “ zdůvodnil  jsem  náš postoj.


Jak vzniká legislativní nepořádek


Na svém facebooku jsem den před senátní schůzí napsal:

„Před zítřejším plénem se radíme, jak postupovat. Někdy je to těžké. Napravovat chyby v zákonech kumulací dalších zákonů není cesta ke zlepšení právního prostředí. Co kdyby vláda a Poslanecká sněmovna návrhy zákonů lépe promýšlela a poctivěji připravila.“

Doložím to  na následujícím případu, kterým je senátní návrh zákona senátorky Aleny Dernerové a senátora Vladimíra Plačka / oba jsou lékaři/, kterým se mění zákon č. 96/2004 Sb.,o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání. Jednalo se konkrétně o to, že poskytovatelé tradiční čínské medicíny  nebudou  zařazeni mezi nelékařská zdravotnická povolání, ale bude se na ně pohlížet jako na  léčitele.

V rozpravě jsem k tomu dvakrát vystoupil / kráceno/

 Nebudu  se vyjadřovat k odborným záležitostem z hlediska medicíny. Ptám se předkladatelů zákona:  kde budou peníze za alternativu z Dálného východu chybět, protože to je součástí důvodové zprávy…. Je zmíněna například smrtící spinální, svalová atrofie.  Jak se k tomu došlo? 

Ministr zdravotnictví byl proti, přitom ministerstvo zdravotnictví udělilo Fakultní nemocnici v Hradci Králové, jejímž je zřizovatelem, výjimku pro provozování čínské  medicíny. 

Dočetl jsem se, že v podstatě za odborníka čínské medicíny se může prohlásit každý, kdo má čínskou národnost. Ale pak se dovídám, že ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové  je na to akreditovaný vzdělávací program. Kdo  ho akreditoval?  

Co je ale  nejdůležitější: vyřazení  jsme tady projednávali před půl rokem a neprošlo. Máme „ to“ po šesti měsících znovu! Dovídám se, že pan ministr připravuje  jiný zákon,  v němž se  „to“  zlegalizuje jinak.

Argumentuje se změnou názoru a změnou ministra. Máme tady  ministra v demisi,  nevíme, jak dlouho jím bude. A co když za tři týdny nebo za půl roku tam bude jiný ministr a zase změní názor? 

Jednou  něco schválíme, pak to samé  zase zrušíme. Ptám se, je už něco v běhu na základě současného platného zákona? A nezpůsobíme nějaký problém? Budou tu nějaké arbitráže a podobné záležitosti? Bude se někdo soudit se státem?  Nejsem odborník na zdravotnictví ale vadí mně  legislativní nepořádek, který v tom děláme. 


Text k obr. O čem se mluvilo na tiskovce  v Senátu?  /odleva/ Senátor Nytra: Přestupkový zákon musí mít ustanovení o zákazu pobytu a nemsůže být uplatněn proti lidem, kteří mají v dotyčné obci trvalé bydliště či v ní reálně bydlí.

Senátor Kubera: Měli jsme tady seminář s názvem Dvouleté děti nepatří do školky ale do náruče mámy. Naprostá shoda. Budeme zákon v tomto smyslu prosazovat.

Senátor Vystrčil: Z dopadu zákona o ochraně osobních údajů  jde strach. Minulá i tato vláda mají k zákonu laxní přístup.


Další články v kategorii