Načítání webu

Zdeněk Nytra

Senátor

Zdeněk Nytra

zprávy ze Senátu

Já v médiích
Proč jsme odmítli kariérní řád učitelů

Proč jsme odmítli kariérní řád učitelů

8.6.2017

Na českých  základních a středních školách  je zaměstnáno na 120 000 učitelů. Nejméně deset procent z nich nemá předepsanou kvalifikaci.  Kariérní řád má všem učitelům zvýšit mzdu z letošního průměru 28 400 Kč na 43 000 Kč a zároveň i podpořit i jejich společenskou prestiž. Tak to alespoň tvrdila ministryně  K. Valachová. A jako to dopadlo?

 Senát po dlouhých hodinách diskuse na své 7. schůzi odmítl její návrh nového kariérního řádu učitelů a vrátil ho do Sněmovny s vlastními úpravami. Ty spočívají v tom, že by učitelům přidal více, než navrhla ministryně. 

Kariérní řád rozděluje  učitele do tří skupin - od začínajících po délesloužící a vynikající. Podle toho, do které skupiny patří, budou také zaplaceni. Začínající učitelé budou muset po nástupu do školy absolvovat dvouleté „zkušební" období, které zakončí atestace. 

Ministerstvo školství odhaduje, že na školách zpočátku bude asi 3000 začínajících učitelů

Pedagogové s více než dvouletou praxí budou automaticky takzvanými uvádějícími učiteli. Ti by měli pomáhat začínajícím učitelům za příplatek 3000 korun měsíčně

Školy budou mít povinnost zajistit začínajícímu učiteli podporu, na které se budou podílet i její další zaměstnanci a odborníci z praxe. Za jednoho začínajícího učitele budou tak muset školy každý rok zaplatit přibližně 15.750 korun navíc, vypočítalo ministerstvo.

Proč Senát odmítl kariérní řád v této podobě a vrátil ho Sněmovně ?

Kolega senátor Vystrčil, který má dlouholetou zkušenost coby středoškolský profesor řekl jménem senátorského klubu ODS: „Jsme přesvědčeni, že tento kariérní řád naprosto zbytečně zavádí další administrativní povinnosti pro učitele a tím jim vlastně krade čas na přímou výchovnou a vzdělávací práci. Rovněž tak jsme přesvědčeni, že kariérní řád prostě se chová demotivačně a bych řekl i negativně k začínajícím učitelům, k čerstvým absolventům pedagogických fakult, protože ty dostává do pozice, že musí minimálně 9 let čekat na to, aby se mohli stát takzvaně vynikajícími učiteli.  Osobně  nerozumím tomu, proč právě se schválením tohoto kariérního řádu jsou spojovány nějaké další finanční prostředky pro školy, protože  máme tam učitele, kterým by bylo dobré přidat. Říkat, že to je možné jedině když schválíme kariérní řád, není fér.“

Já jsem vystoupil s následujícím příspěvkem: „Jako jeden ze zásadních problémů opravdu vidím porušení legislativních pravidel vlády. Z 9 prováděcích předpisů / ty obsahují např. i konkrétní finanční částky / jsme dostali jen dva a chce se po nás, abychom schválili bianco šek paní ministryni, resp. ministerstvu školství. 

 Paní ministryně nám v úvodním slově říkala, jak vše průběžně probírala, konzultovala atd.  Nemám takový reprezentativní průzkum jako pan kolega Michálek /podle něho 80 % dotázaných učitelů odmítá kariérní řád/, ale možná s větším průřezem:  Více než 7000, dneska už možná víc, podpisů jednotlivých pedagogů, které předkládá Pedagogická komora. To jsou různá profesní sdružení, počínaje řediteli gymnázií, která jsou proti. Ptal jsem se na obcích a na kraji, kteří jsou zřizovateli škol. A ti jsou také jednoznačně proti. Takže opravdu nerozumím, kde se bere podpora pro tento zákon.

 A velice mě zaráží jedna věc, že přestože tady o tomto návrhu zákona teprve jednáme,  tak ministerstvo prostřednictvím Národního institutu dalšího vzdělávání vyzývá občany, aby se přihlásili, je vypsáno výběrové řízení na implementaci tohoto programu, což mi nepřipadá... Já vím, že kdo je připraven, není překvapen. Ale nepřipadá mi zrovna fér a košer vypisovat výběrové řízení na pozice, které možná vůbec nebudou.“ 

Shrnuto: Kariérní řád učitelů nechce převážná většina z nich, návrh zákona byl předložen bez prováděcích předpisů, ministerstvo straší, že školy nedostanou další peníze bez kariérního řádu, a to vše ale nebrání tomu, aby se už vypisovala výběrová řízení na pozice školitelů, hodnotitelů apod.   


Další články v kategorii